19 september 2017

Interview: Hoe gaat het nu met MAN || CO?

Door Shana Croonen

In 2015 én 2016 nam bewegingstheatercollectief MAN || CO deel aan het Café Theater Festival. Het eerste jaar maakte het vijftal moderne danseressen You can’t cry confetti, they said in The Village Wolvenplein en afgelopen festivaleditie maakte MAN || CO het vervolg daarop: When we cried confetti in Mevr. Dudok van de Stadsschouwburg Utrecht. Met beide voorstellingen gooide het collectief hoge ogen en afgelopen jaar loonde dat in de vorm van prijzen! MAN || CO werd de Café Theater Favoriet van CTF 2017. De groep won de vakjuryprijs én speelplekken voor onder meer Reuring Festival en Festival Spoffin. Deze zomer trokken ze door het land. Hun nieuwe voorstelling The winner takes it all stond op plekken als Over het IJ Festival, Theaterfestival Boulevard en het Amsterdam Fringe Festival.

Even voor wie jullie nog niet kent. Als je een voorstelling van MAN || CO bezoekt, wat mag je dan verwachten?
Frisheid, snelheid, sensualiteit, direct oogcontact, bedwelmende muziek en herkenbare ongemakken. Een theatrale dansvoorstelling.

Er lijkt een lijn in jullie werk te zitten. Qua titels, qua theatrale beeldstijl, qua muziek (veel jaren 80). Wat is de gedachte daarachter?
Dat klopt! Wij vinden het belangrijk dat onze beelden duidelijk herkenbaar zijn en in lijn liggen met onze voorstellingen. We hebben echt een signatuur voor MAN || CO ontwikkeld. Onderdeel daarvan is dat we altijd samenwerken met fotograaf Anne Beentjes die onze promotiebeelden schiet en dat scenograaf Sanne Lips onze kostuums en ons decor ontwerpt. Hierdoor is er een continuïteit in onze presentatie zowel op- als naast het podium. We zijn nu eenzelfde band aan het opbouwen met onze componist Daniel van Loenen.

Wat voor invloed heeft (twee keer!) meedoen aan het Café Theater Festival gehad op jullie maakproces nadien? Hoe was het om met de opgedane ervaring The winner takes it all te maken en spelen? Met andere woorden: wat voor ontwikkeling hebben jullie opgemerkt?
Ontzettend veel! Door twee keer zo dicht op het publiek te dansen hebben we ervaren hoe je het contact met het publiek kunt aangaan. In een kleine setting, zonder theaterlicht kan je je publiek niet negeren en moet je ze onderdeel maken van je voorstelling. Dit was in het begin ontzettend eng. Maar door het te doen en te spelen met de uiteenlopende reacties erop, ontwikkelden we hier een goed gevoel voor. Deze interactiemomenten met het publiek zijn nu een belangrijke vorm in onze voorstellingen. Ook in The winner takes it all. De fysieke afstand tussen ons en het publiek is groter dan tijdens CTF, maar we bespelen het publiek op dezelfde manier.

Wat is het belangrijkste dat jullie meenemen uit jullie ervaringen op en na het Café Theater Festival?
Het heeft ons intensief laten nadenken over hoe we onszelf willen presenteren: in taal, beeld maar ook naar programmeurs toe. We hebben veel programmeurs leren kennen en het heeft ons geholpen die te benaderen als “gewone mensen” in plaats van “supereng, aah ik durf niet te praten met deze persoon met deze sicke functie, help!”.

Het lijkt jullie voor de wind te gaan, maar zoals voor veel jonge makers is het aanpoten om gezien te worden in de professionele dans- en theaterwereld. Hoe pakken jullie dit aan en tegen welke hindernissen lopen jullie nog aan?
Dat je moet leren te formuleren wat je wilt en daarvoor op te komen. Niemand gaat dat voor jou doen. Geloven in waar je mee bezig bent is stap één. Voor MAN || CO is het antwoord van het succes het collectieve samenwerken. We zijn alle vijf heel verschillend waardoor we elkaar goed aanvullen en scherp houden. Je kan dan wel twijfelen aan jezelf als persoon, maar dat staat altijd los van wat je samen als geheel maakt: MAN || CO. Naast het eeuwige geldprobleem natuurlijk, hebben we twee struggles: het verwoorden van onze ideeën naar taal en het tijdig vastleggen van een theatertour. Een oplossing voor die struggles is: naar je netwerk blijven benoemen wat je dromen zijn en waar je tegenaan loopt zodat het duidelijk is wat je netwerk voor MAN || CO kan betekenen. En wat blijkt: mensen willen graag energie en tijd in je steken wanneer je met concrete vragen komt.

Dus bij deze: programmeur, heb je nog een gaatje in je programmering en ben je geïnteresseerd in een theatrale dansvoorstelling? (BOEK ONS)

Hoe ziet de nabije toekomst eruit voor MAN || CO? Welke plannen staan op stapel?
Zorgen dat iedereen The winner takes it all ziet! Daarnaast zijn we veel koffies aan het drinken (netwerken!) en zijn we met prille ideeën aan de slag voor een nieuwe voorstelling binnen en buiten de studio. Ondertussen treden we ook nog steeds op met When we cried confetti.

En als jullie nou even onbekommerd mogen wegdromen: wat is MAN || CO’s grootste wens voor de komende jaren?
Zowel locatietheater maken en op verschillende (buiten)festivals spelen, als door het jaar heen theaterzalen bespelen. Een vast publiek opbouwen, een internationale tour doen, een nieuwe makers-regeling aangaan, te gekke inspirerende samenwerkingen starten, workshops geven. Interessante sponsors hebben die bij onze promotiebeelden aansluiten, instafamous worden en op de Nederlandse Dansdagen staan. Oja, en een prijs winnen waar een mooi productiebudget aan vastzit, is natuurlijk ook een droom zodat we ons als makers kunnen blijven verdiepen. Kortom: dromen zat! MAN || CO is nog lang niet klaar.

 

Je kunt MAN || CO blijven volgen via hun website mancobewegingstheater.nl waar je je ook kunt aanmelden voor hun nieuwsbrief of je bezoek aan hun voorstellingen kunt plannen!

FB//mancobewegingstheater
INSTA// mancobewegingstheater